Psykososialt arbeidsmiljø

Psykososialt arbeidsmiljø er enkelt forklart hvordan de ansatte har det på jobb. Et godt arbeidsmiljø er avgjørende for trivsel og god helse blant de ansatte og viktig for at bedriften skal nå sine mål. I denne sammenheng kan jeg:

  • Gjennomføre ulike former for arbeidsmiljøundersøkelser
  • Gjennom undersøkelsene avdekke uheldige forhold ved arbeidsmiljøet
  • Komme med forslag til arbeidsmiljøfremmende tiltak
Psykososialt arbeidsmiljø
Psykososialt arbeidsmiljø

Psykososialt arbeidsmiljø er summen av de organisatoriske, sosiale og mellommenneskelige faktorer som påvirker arbeidstakernes arbeidsevne, helse og velferd i arbeidet. Kort sagt, hvordan vi har det på jobben totalt sett.

Forskning viser at ansatte som trives på jobben presterer bedre. Motsatt vil et dårlig psykososialt arbeidsmiljø kunne føre til alvorlige helsemessige og sosiale konsekvenser. Slike belastninger kan medføre helseplager og sykefravær for den enkelte, men kan også påvirke den utsattes familie og sosiale omgangskrets negativt. Sykefravær er også negativt for arbeidsplassen, blant annet i form av tapt produksjon og negative konsekvenser for arbeidsmiljøet generelt.

Et godt psykososialt arbeidsmiljø kan gi gevinster for arbeidstakeren og virksomheten. For arbeidstakeren kan dette være økt motivasjon, jobbengasjement og bedre helse. For virksomheten kan et godt psykososialt arbeidsmiljø bidra til lavere sykefravær, økt produktivitet og lønnsomhet.


Psykososialt arbeidsmiljø består av tre deler:

1. Organisatorisk arbeidsmiljø

Organisatorisk arbeidsmiljø kan defineres som den enkeltes forhold til sine arbeidsoppgaver og til andre på arbeidsplassen, og den praktiske organiseringen av arbeidet. Denne innfallsvinkelen til psykososialt arbeidsmiljø vektlegger de ytre påvirkninger eller stimuli. Her er man opptatt av konkrete kjennetegn ved arbeidsbetingelsene, som for eksempel om arbeidsplassen har organisasjonskart, om lokalene er gode, skiftarbeidsplanen osv. Det er lite tilfredsstillende å være ansatt i en bedrift hvor det er uklart hvem som har ansvar og hvem som skal bestemme og iverksette tiltak. Under disse gitte omstendigheter er god ledelse avgjørende. God ledelse er viktig og i mange tilfeller avgjørende for et godt arbeidsmiljø.

En annen faktor som kan påvirke det psykososiale arbeidsmiljøet er «omorganisering» En omorganisering i bedriften kan påvirke en arbeidsplass betydelig. Det fører ofte til nedbemanning, noe som skaper uro og usikkerhet blant de ansatte.

2. Sosialt samspill

Psykososialt arbeidsmiljø bestemmes også av samspillet mellom arbeidsmiljøfaktorer, andre arbeidstakere og individet. Her inkluderes «psykiske virkninger» av det å arbeide. Samarbeid og samhandling – eller mangel på dette – blir konsekvensene av hvordan samspillet fungerer. Er det mange konflikter på arbeidsplassen, blir ikke mye gjort og ansatte slutter. Forhold i det psykososiale arbeidsmiljøet er noe man bør være oppmerksom på. Det kan gi opphav til stressymtomer, søvnløshet, og fysiske plager.

3. Individuell oppfatning

Fordi mennesker er forskjellige, oppfatter og vurderer vi ikke alle situasjoner likt. Dette kan få konsekvenser for helse, trivsel og yteevne. Det dreier seg om kognitive (tankemessige) og emosjonelle (følelsesmessige) prosesser, samt kjennetegn ved den enkelte arbeidstaker som innvirker på disse prosessene. Denne innfallsvinkelen til psykososialt arbeidsmiljø vektlegger arbeidstakerens individuelle fortolkning, dvs. hvordan ytre påvirkninger blir oppfattet, bearbeidet og formidlet. Det er viktig å være klar over dette. Det som oppfattes som svært ubehagelig av en person, kan være helt uvesentlig for en annen.


Jeg tar oppdrag i Oslo og på resten av Østlandet.